معرفي رشته عكاسي
اولين عكسها با دوربينهاي ابتدايي و كمترين تجهيزات توليد ميشدند و امكانات و تجهيزاتي كه امروزه براي عكاسان مهيا است، قابل مقايسه با آن زمان نيست. اما با كمي دقت ميتوان متوجه شد كه عكسهاي آن دوران با عكسهاي آتليهاي امروز تفاوت چنداني ندارند چرا كه هر دو، عكسهايي خشك و بيروح هستند كه همه چيز رويشان ثبت ميشود، بدون اين كه از خودشان اظهار وجودي بكنند. عكسهايي كه با حاشيهاي سفيد به كاغذ چسبيدهاند و اين خود تأكيدي بر فاصله اين عكسها با واقعيت است و چه تأسفبار است كه بسياري از مردم عكاسي را مساوي با همين عكسهاي پرسنلي و خانوادگي ميدانند!
و متعجب هستند كه چرا عدهاي از جوانان براي فراگرفتن اين حرفه چهار سال در دانشگاه تحصيل ميكنند در حالي كه بسياري از عكاسان موفقي كه آنها ميشناسند، اين حرفه را نسل در نسل فراگرفتهاند و اصلاً تحصيلات دانشگاهي ندارند.
اما استادان و دانشجويان رشته عكاسي نظري متفاوت دارند. آنها معتقدند كه استوديوهاي عكاسي به "حرفه عكاسي" ميپردازند در حالي كه دانشگاهها "هنر عكاسي" را آموزش ميدهند. دانشجويان رشته عكاسي با علوم و فنون مختلفي در زمينه عكاسي آشنا شده و همچنين رشتههاي مختلف عكاسي را از قبيل عكاسي خبري، تبليغاتي، علمي، طبيعت و پرتره آموزش ميبينند.
البته اين اطلاعات خيلي جامع و عميق نيست چون هريك از رشتههاي فوق، خود دنياي گستردهاي دارد كه نميتوان طي چهار سال با آنها آشنا شد و اصلاً يك عكاس نميتواند با تمامي اين رشتهها و تجهيزات مربوط به آنها به خوبي آشنا گردد. در ضمن دانشگاه تنها راه دستيابي به اطلاعات علمي، فني و هنري مورد نظر در رشته عكاسي نيست.
اما يك دانشجوي عكاسي ميتواند طي مدت كوتاهتري اين اطلاعات را كسب كند؛ يعني معلوماتي را كه يك عكاس تجربي طي مدت طولاني به دست ميآورد، يك دانشجو در مدت چهار سال آموزش ميبيند. در واقع يك عكاس به ثبت و گزينش لحظههايي از زمان ميپردازد كه دربردارنده نمايشي از حالات انساني، پديدههاي علمي، مناظر طبيعي يا هر موضوع ديگري است كه قابل ثبت بر روي نوار حساس فيلم ميباشد.
اين گزينش از يك سو برپايه شناخت فرهنگ جامعه و شناخت عمومي هنرها استوار است و از سوي ديگر بر انتقال و تطبيق آنها با فنشناسي و علوم مربوط به عكاسي تكيه دارد و مهمترين كار عكاسي عبارت است از تلفيق به جا و درست اين دو با يكديگر. چرا كه فنشناسي در عكاسي به ساخت قالب اصلي عكس كمك ميكند و شناخت فرهنگ، جامعه و هنر به ساخت محتواي كار ياري ميرساند.
تواناييهاي لازم :
هنرمند عكاس به هنر ديدن مجهز است. چشمهاي هوشيار و جستجوگر او به معني مكانها، اشياء و حوادثي رخنه ميكند كه از نگاه لغزنده چشمهاي ديگران پنهان ميماند. بنابراين زيبايي را در چيزهاي پيشپا افتاده، غيرمعمول را در معمول و معني را در ظاهراً بيمعني ميبيند. همچنين يك عكاس بايد در محيط جامعه بوده و پرجنب و جوش باشد.
چون عكاسي مثل نقاشي نيست كه در خانه بنشينيم و هرچه دلمان خواست نقاشي كنيم و حتي در تابستان، پاييز را بكشيم بلكه عكاسي شكار لحظهها است پس بايد در ساعات مختلف شبانهروز در مكانهاي متفاوت حضور داشت تا بتوان لحظه مورد نظر را شكار كرد.
و بالاخره يك عكاس بايد اطلاعات عمومي خوبي داشته باشد؛ يعني بايد شعر بخواند، داستان بخواند، روزنامه بخواند تا بفهمد در كجا و در چه زماني زندگي ميكند چون عكاسي كه در زمان حال نباشد، نميتواند عكس بگيرد.
موقعيت شغلي در ايران :
اكثر فارغالتحصيلان رشته عكاسي جذب مطبوعات ميشوند چون در حال حاضر ما شاهد گسترش مطبوعات و نياز آنها به عكاساني تازهنفس و متبحر هستيم. برپايي نمايشگاههاي صنعتي متعدد و توجه به آگهيهاي تجاري و فرهنگي نيز باعث شده است كه تعداد قابل توجهي از فارغالتحصيلان جذب عكاسي تبليغاتي بشوند، حوزه انتشارات نيز تعداد ديگري از فارغالتحصيلان اين رشته را به كار گرفته است و با كمال تأسف تعدادي از فارغالتحصيلان نيز استوديو باز كرده يا به عكاسي از مراسم و ميهمانيها ميپردازند در حالي كه براي كار در يك آتليه عكاسي نياز نيست كه دانشجو چهار سال در دانشگاه تحصيل كند بلكه ميتوان طي چند ماه بهراحتي فن عكاسي را فرا گرفت و يك آتليه عكاسي باز كرد.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل :
دروس پايه :
مباني هنرهاي تجسمي، كارگاه طراحي پايه، كارگاه عكاسي پايه، هندسه مناظر و مرايا، هنر و تمدن اسلامي، آشنايي با هنر در تاريخ، آشنايي با هنرهاي سنتي ايران، آشنايي با رشتههاي هنري، كارگاه عكاسي رنگي.
دروس اصلي :
شيمي عمومي و شيمي عكاسي، فيزيك و ابزارشناسي، تاريخچه عكاسي، آشنايي با فيلمبرداري، نورپردازي، فنون عرضه و نمايش عكس، تجزيه و تحليل و نقد عكس، كارگاه تخصصي عكاسي، فنون بازسازي عكس. غرفه سازي نمايشگاه،طراحي لوگو،طراحي کاتالوگ،عکاسي صنعتي...برچسب : عكاسي, نویسنده : Saghar honareakasi بازدید : 407 تاريخ : پنجشنبه 28 شهريور 1392 ساعت: 14:18
جذابيتهاي عکاسي تبليغاتي
عکاسي تبليغاتي شاخه بسيار جذابي از عکاسي صنعتی است به شرط آنکه عکاس بتواند تفکرو سلايق خود را در عکس بگنجاند. اگر با حوضه هاي ديگر عکاسي مقايسه کنيم مي بينيم که تقريبا در هيچ يک از شاخه هاي عکاسي به اندازه عکاسي تبليغاتي نظرات سفارش دهنده در کار دخيل نيست. با توجه به اين نکته مهم به عقيده من عکاساني مي توانند از کار خود لذت ببرند که عقايد کارفرما را در ذهن خود به دقت آناليز کنند، نقاط ضعف و قوت نظرات وي را بررسي نمايند و با توجه به هدف نهايي کار ، بعد از تصميم گيري صحيح با استفاده از زبان تفاهم آميز ، تا حد امکان تفکر و سليقه خود را به وي منتقل کنند و بعد از جلب موافقت وي عکسي بگيرند که ناشي از برآيند تفکرات کارشناسانه و نگاه زيبا شناسانه باشد.
عکاسي صنعتی تبليغاتي (1)
عکاسي صنعتی تبليغاتي يکي از خدماتي ترين رشتههاي عکاسي است. در اين رشته نه تنها بايد حداکثر تسلط به تئوري و تکنيک را داشته باشيم بلکه به بسياري از وسائل، علاوه بر دوربين احتياج پيدا خواهيم کرد، از فونهاي رنگي تا ميزهاي مخصوص کار از وسائل جنبي نورپردازيهاي پيچيده تا سه پايه و پانتوگرافهاي بزرگ و از همه مهمتر استوديوهاي عظيم و مملو از وسائل نورپردازي فقط به درد عکسبرداريهاي صنعتي- تبليغاتي ميخورند.
هر گونه عکسي که در خدمت معرفي، تبليغ و يا فروش توليدات يا کالائي باشد، عکاسي صنعتی - عکاسي تبليغاتي به حساب ميايد. يکايک مواد غذائيها، انواع وسائل زندگي، هر نوع مبلمان و ماشين چه با حضور انسان چه بدون مدل در زمره عکس تبليغاتي است. خطوط توليد، کارخانههاي صنعتي و فني در مراحل و زواياي مختلف عکاسي صنعتی محسوب ميشوند. معمولاً اين نوع عکاسي صنعتی يک سفارش دهنده نيز دارد: صاحبان صنايع، ارگانهاي دولتي، بخشهاي اقتصادي و بازرگاني، روابط عموميها و سازمانهاي تبليغاتي و در ضمن گرافيستها و طراحان صنعتي- هنري، همه و همه سفارش دهنده و محتاجان و علاقمندان عکاسي صنعتی - تبليغاتي هستند.
هر چه عکاس تبليغاتي تجربه و اطلاعات بيشتري دربارهي سفارشات حرفهي خود داشته باشد موفقتر و صاحب نام تر خواهد بود. تسلط و در اختيار داشتن وسائل و فضاي مورد لزوم، رمز موفقيت عکاسان صنعتي است.
بطور مثال معرفي تصويري از يک يخچال خانگي، از چيدمان مواد درون يخچال، مدل کدبانوي منزل و يک کودک در ضمن فضاي واقعي يا ساختگي يک آشپزخانه در حد يک صحنه سينمائي دردسر و اشکال خواهد داشت، مضافاً اينکه نورپردازي اين صحنه احتياج به فلاش يا چراغهاي متنوع و متعدد خواهد داشت. در ضمن عکاس نه تنها نورها را بايد بشناسد بلکه فيلم، دوربين، لنز، سه پايهي مناسب اين عکسبرداري را نيز بايد در اختيار داشته باشد.در اين نوع عکاسي صنعتی ما موظفيم گوياترين، بي عيب و نقصترين و حرفهايترين عکس در خدمت صنعت و تبليغات را بياندازيم. البته هر چه سفارش دهندگان حرفهايتر باشند و بتوانند بعضي از مسائل جانبي کار از قبيل چيدمان، زاويه و ژست مدل و سوژه را کمک کنند کار ما آسانتر خواهد شد و ميتوانيم تمرکز خود را روي نورپردازي و زيبائي، نور و رنگ صحنه و سوژه نموده و خانه آخر يک عکس يا اسلايد کاملاً حرفهاي تحويل بدهيم. تماس با بازار فروش و دنياي توليدات، شناخت و رعايت نوآوري و خلاقيت در عکاسي صنعتی- عکاسي تبليغاتي همانند تسلط به دوربين و کار در استوديو اهميت دارد.
براي مسلط شدن به عکاسي تبليغاتي بايد تمرينات و درسهاي اين رشته را در رابطه با ابعاد سوژهي مورد نظر تقسيم بندي کرد. هر دانشجو بايد بداند که اگر سوژهي مورد نظر يک فضاي شش متري دکور در پس زمينهي خود دارد چه وسائل چه لنز و دوربين و چه نوع چراغهائي لازم است. اين يک فکر کودکانه و غير حرفهاي است اگر فکر کنيم ميتوان با يک فلاش دستي و دوربين 135 عکس حرفهاي انداخت.
اگر قرار باشد اجاق گاز 6 شعله همراه يخچال سايد باي سايد و ساير وسائل برقي در آشپزخانهاي وسيع همراه دو مدل زنده مادر و بچه عکاسي شود، نه تنها بايد يکايک وسائل مورد نظر کاملاً واضح خوشرنگ و با ابعاد منطقي عکاسي شود بلکه تمام فضاي آشپزخانه، قفسهها، ميز و صندليها و مدلهاي زنده نيز بسيار روشن و حرفهاي نورپردازي شوند.
حال اگر از تمام فضاي عکس فوق فقط يک آب ميوه گيري با نمايش مارک آن و همراه دستهاي کدبانوي منزل بايد عکاسي صنعتی شود، قوانين و وسائل بکلي عوض خواهد شد. از زاويه دوربين تا لنز آن از چراغهاي مورد لزوم تا فضاي تصويري بايد تغيير کند. و باز اگر از تمام فضاي عکس اوليه يک ليوان آب پرتقال همراه يک پرتقال نصفه بايد عکاسي صنعتی شود. باز بايد همه چيز را بهم ريخت و وسائل و دکور و نورها را در خدمت رنگ آب پرتقال و فرم اشتها آور پرتقال قرار داد. آخر کار اگر قرار باشد فقط از دو سه عدد قاشق و چنگال استيل مارکدار و گران قيمت موجود در دکور آشپزخانه فوق عکاسي صنعتی کرد احتمالاً بايد سوژه را به استوديوي عکاسي صنعتی آورد و در يک حجلهي نوراني سفيد عکاسي کرد و احتياجي به آشپزخانه و دکور نداريم. شانس و موفقيت عکاسان در رشتهي تبليغاتي بيشتر مربوط به نيروي فکري و کمکي است که باعث دلگرمي و نجات آنها خواهد شد. طراحان هنري، مديران فروش و گرافيستها نيروي نجات بخش عکاس تبليغاتي هستند. بيشتر مواقع طراحي دکور- چيدمان وسائل و از همه مهمتر زاويهي ديد شئی مورد نظر را آنها انجام خواهند داد و عکاس وظيفه سنگين و حرفهاي نورپردازي، انتخاب فيلم و لنز مناسب را بعهده دارد. در دنياي حرفهاي عکاسي تبليغاتي حداقل چهار نفر در خلق يک اثر شرکت دارند.
با توجه و دقت ميتوان عکاسي تبليغاتي را آسانتر سر و سامان داد:
در ضمن، عکاسي تبليغاتي ممکن است همراه با مدل جاندار( انسان يا حيوان ) باشد در اين مواقع نه تنها نميتوان سوژهي اصلي را که يک سوژه تبليغاتي است فداي جذابتر شدن مدل زنده کرد بلکه بر عکس مدل زنده بايد مانند هر وسيله يا تکنيک ديگر نيز در خدمت سوژه اصلي باشد.
دانش و تمرينات ضروري در عکاسي تبليغاتي
* يادگيري و کاربرد نور و موارد مصرف هر کدام (اسپات- مستقيم- نرم)
*کار با مقواي خاکستري 18٪ و يادگيري محاسبهي حرفهاي نورپردازيها شناخت کامل کنتراست و هارموني نور در رابطه با سوژههاي تبليغاتي.
* شناخت کامل دوربين بزرگ و لنزهاي آن در رابطه با نوع سوژه.
* دانش شناخت فيلمهاي موجود- رنگ- کنتراست و ظهور آنها.
* دقت و توجه کامل، به خواسته و سليقهي سفارش دهنده و نوع و محل مصرف عکس شما.
* نوآوري و عدم کپي برداري از نمونههاي مشابه با مطالعهي کارهاي بقيه عکاسان.
* تمرين و سعي در گروهي کار کردن با طراحان و گرافيستهاي حرفهاي صنعتي- تبليغاتي غرفه سازي نمايشگاه،طراحي لوگو،طراحي کاتالوگ،عکاسي صنعتي...برچسب : عکاسي صنعتی , عکاسي تبليغاتي, نویسنده : Saghar honareakasi بازدید : 403 تاريخ : پنجشنبه 28 شهريور 1392 ساعت: 14:16
چگونه لوگو طراحی می شود؟
در طراحی لوگو آیتم های مختلفی درگیر است و شناخت فعالیت سازمان یا شركت اولین مرحله كار است، پس از شناخت دقیق توانایی ها و حوزه فعالیت یك شركت و نیاز و نظر كارفرما یكی از مدل های طراحی لوگو انتخاب می شود.
همواره فرایند طراحی نشانه از اتود زدن روی كاغذ شطرنجی و مفهوم گرایی روی المانها و سمبل نگاری آغاز می شود و فقط رنگ سیاه و سفید قالب اصلی كار را تشكیل می دهد. لوگوهایی كه از ابتدا بصورت رنگی و یا توسط نرم افزار های طراحی پیاده سازی می شوند معمولا در ارایه مفهوم ناتوان تر هستند.
پس از طراحی چند اتود لوگو و دریافت نظرات كارشناسی تیم طراحی لوگو حرفه ای ، چند اتود انتخاب شده و روتوش می شوند و جهت دریافت نظر كارفرما ارایه می شوند و در نهایت پس از ادیت و ویرایش اتود ها رنگ آمیزی روانشناسی شده و دیحیتال شده و تحویل میگردند.
غرفه سازي نمايشگاه،طراحي لوگو،طراحي کاتالوگ،عکاسي صنعتي...برچسب : طراحی لوگو, نویسنده : Saghar honareakasi بازدید : 401 تاريخ : چهارشنبه 27 شهريور 1392 ساعت: 18:52
فضای مجازی (Virtual)
امروزه با صنعتی شدن محیط پیرامون و پیچیدگی طراحی های بشر نیاز روز افزون به روشی ساده جهت ارائه محصولات بیش از پیش احساس می شود. فضای مجازی روشی است كه بعد از مدل سازی سه بعدی محیط، نور پردازی، متریال دهی، طراحی حركات و ساخت انیمیشن بصورت نمایش لحظه ای یا RealTime، بهترین وسیله برای ارتباط مستقیم با كاربر و نمایش محیط به دلخواه وی می باشد. از جمله قابلیتهای این روش میتوان به توانایی حرکت در فضای سه بعدی با استفاده از موس یا کی برد یا ورودی های دیگر و تواناییهای صوتی و تصویری متناسب با موقعیت و واکنش نرم افزار به خواسته های منطقی کاربر اشاره کرد. این روش در دنیا بسیار گیراتر از انیمیشن و فیلمهای مستند ساخته شده برای اهداف آموزشی ، تبلیغاتی ، فرآیندی یا گزارشی عمل کرده است. دلیل موفقیت در این روش به خاطر وجود سادگی در ارتباط برقرار کردن با کاربر و دعوت او به دخالت در پذیرش اهداف مورد نظر سازنده میباشد.
از مهترین كاربردهای فضای مجازی می توان به امور آموزشی، تبلیغاتی، نمایشی و تفریحی اشاره نمود.
غرفه سازي نمايشگاه،طراحي لوگو،طراحي کاتالوگ،عکاسي صنعتي...
برچسب : مدل سازی سه بعدی, نویسنده : Saghar honareakasi بازدید : 387 تاريخ : چهارشنبه 27 شهريور 1392 ساعت: 16:01
شرکت کنیم ؟؟؟ یا نکنیم؟؟
بالا رفتن هزینه های ساخت و ساز نمایشگاهی و اجاره فضاهای نمایشگاهی تنها باعث کم شدن شرکت کنندگانی که هر ساله پررنگ تراز سال قبل در نمایشگاه حضور پیدا میکردند تنها آسیبی نیست که به نمایشگاههای مختلف از جمله نمایشگاه بین المللی خورده است به نظر نویسنده بزرگترین ضربه برگزاری نمایشگاههایی است که پر شده اند از شرکت کنندگانی که حضور دارند که فقط، داشته باشند!!!....
چهره یکسان اکثر غرفه ها در نا خودآگاه بازدید کنندگان تاثیر خواهد گذاشت و به مرور از تعداد آنها کم خواهد کرد.
این آسیب متوجه چه کسانی خواهد شد؟
1- شرکت کنندگان؟
2- بازدید کنندگان؟
3- سازندگان؟
4- و یا دولت و بخش صادرات و تولید داخلی؟
و باز از دید نویسنده این آسیب متوجه تک تک نامبرده شدگان خواهد بود. امیدواریم مسئولین با نظر ویژه به این بخش و حمایت بیش از پیش گامی مثبت بردارند.
ابداع و نو آوری با وضعیتی دشوار
در وضعیت کنونی حضور فرمالیته اغلب شرکت کنندگان و رغابت بالایی که در میان سازندگان غرفه های نمایشگاهی وجود دارد ابداع و نو آوری با حداقل هزینه هنری است که البته کار دوستان و طراحانی که پیش از این سری به گوگل میزدند تا از نمونه های خارجی کپی برداری کنند را سخت کرده است، و اینجاست که فکر برتر و ابداع حتی با شرایط سخت مثل همیشه برنده خواهد بود.
طراحی غرفه های نمايشگاهی مختص افراد با تجربه در زمينه غرفه سازی و آشنا به مقررات نمايشگاهی می باشد. متأسفانه طراحی غرفه های نمايشگاهی به افراد کم تجربه به دلایل مختلف واگذار می گردد. که این مسئله در روند و حضور افراد در نمایشگاه اثر گذار بوده است باید به خاطر داشت که حضور در نمايشگاه یک استرادژی مهم در بازاریابی می باشد.
زيرا با برگزاری نمايشگاه شرکت ها و افراد مختلف به تبادل اطلاعات در مورد محصولات و بروشور کاری می پردازند. که البته باید شرکت ها طرح های غرفه خود را به افراد متخصص، خالق و هنرمند به طراحی غرفه های نمايشگاهی بپردازند. ظاهر غرفه در نگاه اول برای مشتری مهم و گویا وضعیت شرکت غرفه دار می باشد.
غرفه سازي نمايشگاه،طراحي لوگو،طراحي کاتالوگ،عکاسي صنعتي...برچسب : طراحی غرفه های نمايشگاهی, نویسنده : Saghar honareakasi بازدید : 471 تاريخ : چهارشنبه 27 شهريور 1392 ساعت: 15:24
چگونه بهترین کاتالوگ را طراحی کنیم؟
طراحی کاتالوگ یکی از مهمترین و شاید به نوعی سخت ترین قسمت طراحی است . قسمتی که نقطه ضعف ها و ناکارآمدی هر طراحی را بخوبی برای اهل فن آشکار میسازد .
طراحی کاتالوگ دارای یک فوندانسیون تغریبا نا محسوس است. گاهی یک کاتالوگ بسیار نا ملموس و بلا استفاده است، چرا که در آن هیچ فوندانسیون یا اصطلاحا قالبی در نظر گرفته نشده .
کسی که یک کاتالوگ را بررسی میکند میبایستی پس از یک نگاه کوتاه قالب کاتالوگ در ذهنش مشخص شود، فرضا مشتری با یک نگاه کوتا متوجه میشود که اطلاعات فنی مورد نیاز خود را در یک کادر قرمز رنگ در گوشه سمت راست صفحات میتواند پیدا کند.
با تجربه و دیدی تیزبینانه میتوان همه نکاتی را که میبایستی در طراحی یک کاتالوگ زیبا و در عین حال ساده در کنار هم داشت.
غرفه سازي نمايشگاه،طراحي لوگو،طراحي کاتالوگ،عکاسي صنعتي...برچسب : طراحی کاتالوگ, نویسنده : Saghar honareakasi بازدید : 450 تاريخ : چهارشنبه 27 شهريور 1392 ساعت: 15:18
طراحی کاتالوگ چیست؟
شايد به طور معمول و بيشتر در کشور ما بروشور و طراحی کاتالوگ را مترادف هم ميدانند و تفاوتي بين اين دو قائل نيستند ولي در حقيقت بروشور و طراحی کاتالوگ هر کدام کارکرد و مشخصات خاص خود را دارد، پس در اينجا زودبيز شما را با تعريف و کارکرد هر دو محصول آشنا ميکند تا بهتر بتوانيد در مورد آنچه که نياز داريد تصميمگيري کنيد:
بروشور (Brochure) به کتابچه يا جزوهاي گفته ميشود که تعداد صفحات آن کمتر از 80 صفحه و حاوي اطلاعات اوليه، تصاوير و نمودارهاي مرتبط با آن باشد. اين اطلاعات در مورد خدمات، محصولات و يا اهداف سازمان شما و چگونگي عملکرد آنها ميباشد.
بنابراين يک بروشور بيش از آن که جنبه تبليغات مستقيم براي کالا يا خدمات شما را داشته باشد براي تشريح و آموزش چگونگي آنها بهکار ميرود.
مخاطبي که بروشور شما را در دست ميگيرد مانند يک مجله آن را مطالعه ميکند و طي آن اطلاعات جامعي از موضوعي که شما قصد معرفي آن را داشتهايد بدست ميآورد.
در مورد طراحی کاتالوگ (Catalogue) با کاربردي متفاوت روبرو هستيم، طراحی کاتالوگ دفترچهاي جذاب است حاوي اطلاعاتي فهرستوار و دسته بندي شده از آنچه که قصد تبليغ آن را داريد. تصاوير بزرگ از کالا يا موضوع مورد نظر به همراه توضيحاتي تيتروار و کوتاه در کنار اطلاعات و شعار تبليغاتي شرکت شما ترکيبي را بوجود ميآورند که کاتالوگ ناميده ميشود. طراحی کاتالوگ بايد به گونه اي باشد تا مخاطب را جذب کرده و در کمترين زمان ممکن اطلاعات و پيام را به او منتقل کند پس بايد از جلوه هاي بصري و گرافيک بيشتري نسبت به بروشور برخوردار باشد.
به عنوان مثال؛ اگر شما در يک طراحی کاتالوگ 12 صفحه اي ، 10 تا 20 محصول خود را تبليغ مي کنيد، در يک بروشور 12 صفحهاي در همان اندازه تنها مي توانيد 3 تا 5 محصول خود را معرفي نماييد چون يک بروشور اطلاعاتت بيشتر را در خود جاي داده است.
قطع و اندازه:
بروشورها و طراحی کاتالوگ ها تقريبا در اندازه و انواع تکنيکهاي صحافي مشترک هستند در ايران بيشتر اندازه ها به A4، A5 ، پالتويي (بلند و کشيده) و خشتي (مربع) خلاصه ميشوند ولي تنوع سايز بسيار بيش از اين است. مقدار متن و تعداد تصاوير هر پروژه و نسبت بين آنها خود گويا است و بر اساس اين مقادير مجري تبليغات شما مي توان به بهترينسايز و تعداد صفحه رسيد. اين محصولات تبليغاتي در انواع يک، دو و چند لت (صفحه)، ته چسب يا جزوهاي، و جعبهدار (اسليپ کيس) قابل سفارش و تهيه هستند.
بايدها و نبايدها در مسير طراحی کاتالوگ تا اجراي پروژه کاتالوگ و بروشور بسيار است ولي دانستن چند نکته کليدي از "زودبيز" بسيار راهگشا است :
1- تهيه متن معرفي موضوع کاري و محصولات يا خدمات شما، از اهميتي بالا برخوردار است پس اين توصيه را از زودبيز جدي بگيريد که "خود راسا اقدام به تهيه متن نهايي نکنيد." آنچه که مخاطب شما در اين رابطه بايد بداند را بنويسيد و سپس به يک نويسنده تبليغاتي يا دست کم به يک ويراستار ماهر تحويل دهيد تا او متن شما را آن طور که شايسته است، بازنويسي و تنظيم کند؛ نتيجه نهايي چيزي است که در طراحی کاتالوگ و بروشور شما خواهد درخشيد و بهطور حتم مخاطب را جذب خود ميکند.
2- در نگارش متن براي تبليغ کسب و کار خود از مبالغه و گزافهگويي دوري کنيد در حد امکانات و مقدورات خود آن چه را که بايد به درستي و زيبايي بيان کنيد، اطمينان داشته باشيد عميقتر در ذهن مخاطب خود تاثير خواهيد گذاشت.
3- در تبليغات حقيقتي وجود دارد که ميگويد: "براي شکست يک جريان کافيست به گونهاي بد آن را تبليغ کنيد." پس بدانيد براي هر پروژهاي حساس مثل تهيه جنرال طراحی کاتالوگ يک شرکت - که آبرو و اعتبار آن محسوب ميشود - بايد بهترينها را تهيه و ارائه کرد، هرگز براي صرفهجويي در هزينهها از تصاوير بيکيفيت و غير استاندارد استفاده نکنيد. سالهاست که با رواج استفاده از دوربينهاي ديجيتال، سفارشدهندگان کالاي تبليغاتي خود اقدام به تهيه عکس از محصولات و توليدات شرکت ميکنند. اگر شما نيز چنين تصميم گرفتهايد بدانيد که لطمهاي بزرگ به روند تبليغ و معرفي محصول خود خواهيد زد. اتخاذ چنين تصميماتي سبب فنا و بياثر شدن کل پروژه تبليغاتي شما خواهد شد.
4- نقيض مورد قبلي در اين است که شما با داشتن يک طرح گرافيک هوشمندانه و حرفهاي ميتوانيد در هزينههاي چاپي صرفهجوييهاي کلان کنيد بيآنکه لطمهاي به نتيجه کارتان وارد شود. استفاده از مقواي خاص و ضخيم، چاپ نفيس چند رنگ، استفاده از پوششهاي گرانقيمت (يو.وي يا سلفونهاي خاص) هيچ کدام به تنهايي نميتوانند تضميني بر اثر گذاري بيشترتبليغات شما بر مخاطب شود.
5- با مشاور و بازارياب خود مشورت کنيد شايد براي نفوذ در بازار به جاي تهيه يک طراحی کاتالوگ عمومي بهتر باشد تا پروژه تهيه و توزيع چند کاتالوگ کوچکتر ولي با اهداف گوناگون را در دستور کار شرکت خود قرار دهيد.
غرفه سازي نمايشگاه،طراحي لوگو،طراحي کاتالوگ،عکاسي صنعتي...برچسب : طراحی کاتالوگ, نویسنده : Saghar honareakasi بازدید : 424 تاريخ : چهارشنبه 27 شهريور 1392 ساعت: 14:38